Které banky umožní klientům postiženým koronavirem odklad splátek úvěrů?

Které banky umožní klientům postiženým koronavirem odklad splátek úvěrů?

Česká bankovní asociace (ČBA), která zastupuje naprostou většinou bank na českém trhu, vydala ve čtvrtek 12.3.2020 prohlášení o přijetí mimořádného opatření bankami.
Banky umožní odklad splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů. 

„Prezidium České bankovní asociace (ČBA) se shodlo, že vhodným nástrojem je v doložených případech poskytnout klientům možnost tříměsíčního odkladu splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů. Primárně se přitom banky zaměří na klienty z řad zaměstnanců a osob samostatně výdělečně činných, protože lze předpokládat, že právě na ně dopadne epidemie nejtíživěji,“ uvedla mluvčí ČBA Monika Petrásková v tiskové zprávě. 

V bankách lze odložit splátky úvěrů například při ztrátě zaměstnání i normálně. Nicméně odklad splátek se zapisuje do registru dlužníku (BRKI a NRKI). 

Na základě rozhodnutí ČBA by se v souvislosti případě klientů postiženým koronavirem neměl odklad splátek zapisovat do registru dlužníků. 
„Prezidium ČBA si je vědomo možných tíživých dopadů epidemie COVID-19 na bankovní klienty a potvrzuje, že banky za svými klienty stojí a budou připraveny konkrétně pomoci těm klientům, na které ekonomické důsledky epidemie dopadly,“ komentoval čtvrteční rozhodnutí prezidia výkonný ředitel bankovní asociace Pavel Štěpánek. 

Pojďme se tedy podívat, které banky opravdu stojí za svými klienty a umožní jim 3 měsíční odklad splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů. 

Umožní odklad splátek: 

Česká spořitelna 
ČSOB 
Hypoteční banka 
Komerční banka 
Modrá pyramida stavební spořitelna 
Moneta Money Bank 
Raiffeisenbank 
Wüstenrot stavební spořitelna a hypoteční banka

Neumožní odklad splátek: 

AirBank (umožňují pouze snížení splátek) 
Sberbank (umožňují pouze snížení splátek) 

Air Bank 
“V tuto chvíli neplánujeme plošné odkládání splátek spotřebitelských půjček a úvěrů. Už dnes našim klientům nabízíme možnost si splátku úvěru zvýšit, ale také snížit. 
Snížením splátky se pak prodlouží doba splácení,” uvedla mluvčí Air Bank Jana Karasová. 

Česká spořitelna 
„V souvislosti s epidemií koronaviru umožníme tříměsíční odklad splácení hypoték a spotřebitelských úvěrů klientům v zaměstnaneckém poměru a OSVČ klientům. 

S odklady splátek začínáme od 1. dubna 2020 a předpokládáme, že tato nabídka potrvá jeden měsíc. 
Odklady splátek na 3 měsíce se budou týkat fyzických osob a podnikatelů a půjde o spotřebitelské půjčky, hypotéky, úvěry ze stavebního spoření nebo leasingové a firemní úvěry. Odklad splátek se netýká revolvingových produktů, jako je kontokorent, Peníze na klik, kreditní karty a úvěry s garancí EIF pro Start up.
Žádosti budeme sbírat od pátku 20. března online přes náš web a potvrzovat je klientům do George a e-mailu. Pokud klient nemá přístup na web, neumí vyplnit formulář, pomáhá mu jej vyplnit klientské centrum nebo bankéři v pobočkové síti. Podpis úvěrových smluv je možný i na jiném místě než jen v bance.

 

Českomoravská stavební spořitelna 

Nově nemusí klienti podávat svoji žádost o restrukturalizaci na předepsaném formuláři v papírové podobě, doplněné Vaším razítkem. Žádosti budeme od klientů přijímat elektronicky, a to na e-mailové adrese vymahani@cmss.cz.

Po obdržení kontaktu ze strany klienta, budou kolegové zpracovávající žádosti klienty instruovat jak postupovat a veškerou komunikaci, včetně uzavření dohody o změně způsobu splácení proběhne prostřednictvím e-mailové komunikace. Klienti tedy nebudou muset nejen na poradenské místo, ale ani na poštu pro ověření podpisu.

Parametry restrukturalizace jsou následující:

  • odklad splátky povinného dospořování ve fázi meziúvěru nebo
  • snížení splátky úvěru ze stavebního spoření na 0,3 % cílové částky
  • restrukturalizaci lze poskytnout na všechny typy úvěrů bez ohledu na datum uzavření úvěrové smlouvy
  • dále platí další podmínky restrukturalizace (aktuální bezdlužnost – tedy uhrazeno vše do splátky za 2/2020, na účastníky smlouvy není vedeno insolvenční řízení)

Informace jsou klientům dostupné také na našich stránkách www.cmss.cz.

ČSOB 
„Přicházející týdny mohou být pro mnoho našich klientů náročné nejenom psychicky, ale i finančně. 
Proto v následujících dnech nabídneme zaměstnaným klientům a OSVČ tříměsíční odklad hypotečních a spotřebitelských úvěrů a to v případě, že je současný stav ekonomicky poškodí. Další informace zveřejníme v nejbližší možné době.“ 

Equa bank 
„Kdykoliv se naši klienti dostali do nesnází, byli jsme vždy připraveni je s nimi řešit. Tak k tomu přistupujeme i dnes. Pokud se současná situace dotkla právě vás, pokusíme se společně najít vhodné řešení. Všechny případy a situace ale budeme posuzovat individuálně a následně se společně dohodneme na možném řešení. Odklad splátek je jedním z nich. Neznamená to však, že splátky odložíme všem, kdo se o odklad přihlásí. Pokud se vás současná situace již příjmově skutečně dotýká, kontaktujte nás prosím e-mailem na adrese klientske.centrum@equabank.cz. V e-mailu uveďte své jméno, příjmení, datum narození, zda řešíte půjčku nebo hypotéku. Zkuste nám v e-mailu popsat vaši situaci. Zajímá nás vaše profese, kterou vykonáváte a ze které máte příjem, zda se vás již současná situace dotkla, nebo případně kdy očekáváte, že na vás dolehne. Společně určitě najdeme vhodné řešení.“

Fio banka 
„Vážení klienti, stávající karanténní opatření proti šíření coronavirové infekce dopadají na celou společnost a bezpochyby bude bohužel docházet k případům, kdy se konkrétní rodiny či domácnosti dostanou v jejich důsledku do složité situace nejen po psychické, ale též finanční stránce. Rádi bychom Vás v tomto okamžiku ujistili, že Fio banka je připravena všem klientům, kterým se v této souvislosti zcela nebo z části dočasně snížily nebo ještě sníží pravidelné příjmy, poskytnout úlevu v podobě odkladu splátek na dobu tří měsíců. V tuto chvíli připravujeme podrobné informace. S podáním případné žádosti tedy prosím vyčkejte na jejich zveřejnění. Již v tuto chvíli vás nicméně můžeme ubezpečit, že s ohledem na současnou potřebu minimalizace osobních kontaktů bude celý proces podání žádosti a jejího vyřízení probíhat v plně elektronickém režimu. Přejeme mnoho sil a trpělivosti při zvládání současné situace.“

Hypoteční banka 
„Následující týdny mohou být pro mnoho našich klientů náročné nejenom psychicky, ale i finančně. 
Uvědomujeme si to, a proto v následujících dnech nabídneme zaměstnaným klientům a OSVČ tříměsíční odklad splátek hypotečních úvěrů a to v případě, že je současný nouzový stav ekonomicky poškodil.“ 

Komerční banka 
„Vážení klienti, v souvislosti s aktuální situací jsme se rozhodli umožnit vám odložení tří splátek hypotečního nebo spotřebitelského úvěru. 
Tato možnost se vztahuje na klienty, kterým se dočasně mohou snížit příjmy a je nutné o ni aktivně zažádat. 
Žádost o odklad splácení bude možné podat on-line prostřednictvím webového formuláře na tránkách www.kb.cz. Formulář bude dostupný od pondělí 16.3.2020 ZDE.
Prosíme, připravte si číslo svého úvěrového účtu, které najdete ve smlouvě o úvěru. Myslíme na vás. Společně to zvládneme!“ 
 
Po dobu odkladu nebude klient platit žádné splátky, úvěr však bude po tuto dobu úročen a tyto úroky budou zaplaceny po skončení doby odkladu v rámci pravidelných splátek. Pokud klient není v prodlení se splácením, nebude mít žádost o odklad splátek negativní dopad do Bankovního registru klientských informací (BRKI) ani Centrálního registru úvěrů (CRÚ).

O odklad splátek mohou klienti požádat minimálně po dobu trvání nouzového stavu. O termínu ukončení přijímání žádostí vás budeme informovat v dostatečném předstihu.

mBank 

"Vážení, přinášíme vám podrobnější informace ohledně možnosti odkladu splátek hypotečních úvěrů, PRESTO Půjček a úvěrů pro drobné podnikatele a živnostníky. Odklad splátek pomůže našim klientům zmírnit nečekané dopady spojené se šířením onemocnění COVID-19.

 JAK TO FUNGUJE?

O odklad splátek může klient požádat jen jednou pro každý produkt, odklad je vždy na 3 měsíce. Pokud klient má v UCB více úvěrů, je potřeba, aby na www stránkách vyplnil pro každý úvěr samostatnou žádost.

O odklad splátek vždy žádá hlavní dlužník (nikoli např. spolužadatel).

Nejdříve je možné odložit splátky za měsíc duben 2020. Ve formuláři je proto potřeba, aby klient vyznačil první splátku, kterou si přeje odložit. O odklad splátek je potřeba požádat výhradně prostřednictvím webového formuláře, který je umístěn na www stránkách UCB - odkaz naleznete ZDE.

Požadavek na odklad splátky je nutné zadat nejméně 15 dní před datem splátky.

Odklad splátek vyřídíme zdarma, bez poplatku.

V tuto chvíli umožňujeme pouze odklad splátek splátkových úvěrů (tzv. anuitně splácených), které jsou již ve fázi splácení (nelze ve fázi čerpání).

Pokud má klient k úvěru sjednané úvěrové pojištění, tak bez ohledu na odklad splácení pojištění dále trvá.

Po dobu nastaveného odkladu splátek nelze provést mimořádnou splátku.

Po nastavení odkladu splátek nelze již požadavek zrušit a odklad splátek platí po sjednanou dobu. Je tedy potřeba dobře zvážit, zda a kdy chce klient o odklad požádat. Nezapomeňte, že odklad je vždy na 3 měsíce!

Úvěr bude po dobu odkladu splátek nadále úročen. Po skončení odkladu bude klient zase platit původní splátku.

Splatnost úvěru bude prodloužena o dobu odkladu. Navíc může dojít, v důsledku účtování úroků po dobu odkladu, k dalšímu zvýšení počtu splátek a prodloužení splatnosti úvěru.

Odklad splátek bude možno vyřídit na dálku (prostřednictvím internetového bankovnictví), bez návštěvy pobočky.

Pokud klient úvěr splácí včas, nebude mít odklad splátek negativní dopad do úvěrových registrů."


Modrá pyramida stavební spořitelna 
„Modrá pyramida si plně uvědomuje negativní dopady epidemie COVID-19 na finanční situaci některých svých klientů, kterým se v souvislosti s aktuální mimořádností dočasně sníží příjmy. V tomto nelehkém životním období je jim připravena pomoci, a to i formou úlevy ve splácení. 
Klienti, kteří využívají úvěry na bydlení od Modré pyramidy, tak mohou žádat o odklad splátek až o tři měsíce. Nabídka se vztahuje na fyzické osoby a fyzické osoby podnikatele.“ 

MONETA Money Bank                                                                                                                              

S ohledem na nepříznivou ekonomickou situaci vyvolanou přijetím krizových opatření a stavu nouze v důsledku pandemie COVID-19 poskytneme odklad tří následujících měsíčních splátek a s úvěrem souvisejících poplatků a úhrad u zajištěných i nezajištěných splátkových úvěrů těm klientům, kteří o odklad splátek požádají.

Proces spouštíme na webu MONETA Money Bank dne 18.3.2020.

Klientovi odložíme 3 měsíční splátky (úvěr se bude dále úročit, ale úroky, poplatky související s úvěrem, včetně pojištění, případně historické poplatky za vedení úvěrového účtu se nebudou inkasovat). Adekvátně prodloužíme splatnost úvěru + 1 měsíc navíc. Dohromady se tak splatnost úvěru prodlouží o 4 měsíce. Výše všech zbývajících anuitních splátek po odkladu zůstane nezměněna s výjimkou poslední splátky, jejíž výše se může lišit.

V případě, že je úvěr sjednán s pojištěním, je úvěr pojištěn i při odkladu splátek.

Není-li níže uvedeno jinak, klient může během odkladu splátek provádět veškeré standardní operace, které produkt umožňuje. Tj. úkony jako předčasné splacení (úplné i částečné, změnu data splátky apod.)

Pokud klient již aktuálně není v prodlení se splácením úvěru, odklad splátek se nepromítne do registrů BRKI/NRKI.

Platí pro: Expres půjčku, Expres Plus, Konsolidaci půjček, Konsolidaci Plus, Hypotéku, úvěr Expres Business vč. konsolidace Expres Business, Splatný Flexikredit (kontokorent)

Výjimky a nestandardy:

  • Expres Plus a Konsolidace Plus
    • u těchto produktů může nastat situace, kdy celkový počet splátek, který přidáme díky odkladu, bude vyšší než 4. Je to dáno tím, že počet splátek není na začátku fixně dán, ale je dopočítáván automaticky a není tak možné přesný počet nastavit dopředu.
    • u těchto produktů nikdy nedojde k tomu, že by poslední splátka byla vyšší než standardní.
    • Pokud u těchto produktů provede v průběhu odkladu klient Další čerpání, předčasnou splátku nebo změnu úvěrového rámce (zvýšení/snížení), bude odklad splátek zrušen a nejbližší splátka bude klientovi naúčtována řádně (jde o technickou vlastnost těchto produktů, kterou není možné jednoduše upravit).
  • Hypotéky
    • žádost klienta o odklad splátek je možné zpracovat pouze u hypoték s ukončeným čerpáním, které jsou anuitně spláceny.

Veškeré požadavky budou řešeny přes webovou stránku https://www.moneta.cz/odklad-splatek, kde si klient stáhne dokument „Žádost o dočasný 3měsíční odklad splátek “ (dále jen „Žádost“), který bude platný pro všechny výše uvedené splátkové úvěry.

Vyplněnou „Žádost“ klient vytiskne, podepíše a následně odešle do sběrné e-mailové schránky odkladsplatek@moneta.cz. Žádost je nutné doručit do Banky alespoň 10 dní před datem splátky, od které bude chtít klient splácení odložit.


Raiffeisen stavební spořitelna 
„V případě, že byste potřebovali využít posun svých splátek a vkladů v souvislosti se současnou situací v ČR, napište nám, prosím, na e-mail: rsts@rsts.cz a z této adresy se s vámi spojíme s dalšími informacemi.“

Raiffeisenbank 
„V Raiffeisenbank vždy přistupujeme ke klientům s individuální péčí. 
Stejně tak se budeme snažit vyjít vstříc našim klientům, kteří se dostanou do finančních potíží, a pomoci jim i v současné nelehké situaci. 
Každý jednotlivý případ budeme posuzovat individuálně a s maximálním respektem k individuálním potřebám klienta. 
Žádosti budeme přijímat elektronickou cestou. 
Konkrétní postup, jak přesně žádost podat, zveřejníme na začátku příštího týdne na našich webových stránkách a sociálních sítích. 
Přejme nám všem, abychom aktuální nelehkou situaci přestáli hlavně ve zdraví.“ 

Sberbank 
Sberbank vítá možnost pomoci těm klientům, na které dopadly ekonomické důsledky epidemie. Banka v doložených a individuálně posouzených případech, u kterých to bude možné, poskytne klientům snížení splátek hypotéčních a spotřebitelských úvěrů.

Snížení splátek:
- je realizováno pouze, pokud je klient ve finanční tísni nebo se do ní prokazatelně dostane
- žádost o úlevu ve splácení musí vždy podat samotný klient a to s dostatečným časovým předstihem, tj. 5 pracovních dnů a více (žádosti s kratším termínem nelze technicky zpracovat)
- žádost musí být do banky doručena buď elektronicky z emailu klienta nebo v nezbytných případech v písemné podobě
- netýká se smluv, u kterých je na smlouvě dlužná částka. Klient tedy aktuálně nesmí být po splatnosti vůči bance
- snížení splátek bude realizováno pro splátky nejdříve od 01. 04. 2020
- vždy dojde k úpravě splátkového kalendáře předmětného úvěru tak, aby byl zachován původní termín splatnosti. Dojde tedy k navýšení zbývajících měsíčních splátek
- odklad splátek je zdarma bez poplatku, jistina bude navýšena na celé stokoruny směrem nahoru
- ve vztahu k úvěrovým registrům (tj. do registru BRKI/NRKI) je prováděno formou restrukturalizace (aktuálně banka jedná s regulátorem ohledně možné změny přístupu ve vykazování)
- sepsání žádosti neznamená její automatické schválení, každá žádost je ze strany banky individuálně posouzena.
Žádost o snížení splátek zasílá klient na mailovou adresu: ecl@sberbankcz.cz

Stavební spořitelna České spořitelny 
„Buřinka se jako součást Finanční skupiny České spořitelny připojuje k tříměsíčnímu odkladu splácení Hypoúvěrů a Úvěrů od Buřinky. Sledujte web a sociální sítě České spořitelny pro více informací.“

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia 
Unicredit bank přistupuje ke klientům individuálně, vše řeší on-line, originály se dodávají až k podpisu smlouvy. 

POTVRZENÍ O VÝŠI PŘÍJMU – DOČASNĚ MOŽNOST NAHRADIT 6 VÝPISY - pokud zaměstnavatel není schopen/odmítne z důvodu mimořádných opatření vystavit PoP, o lze v těchto výjimečných případech dočasně nahradit PoP doložením 6 výpisů z běžného účtu, na který je směrována výplata. (tj. poslední aktuální výpis za poslední měsíc a 5 předchozích výpisů navazujících na sebe).

AKCEPTACE DP 2018 AŽ DO 1.7.2020 - s ohledem na současnou situaci Ministerstvo financí odložilo termín podání daňového přiznání. Bez jakýchkoli sankcí, prokázání může být daňové přiznání podáno do 1.7.2020. Z tohoto důvodu budeme do 1.7.2020 akceptovat jak nové DP za rok 2019 (pokud jej již klient má), tak i staré DP za rok 2018. Po 1.7.2020 bude možné akceptovat jen DP za rok 2019.

VÝPIS ZE SLOVENSKÝCH REGISTRŮ - aktuálně řešíme i proces získání výpisu ze slovenských registrů u klientů.

DOPORUČENÍ: POTVRZENÍ O BEZDLUŽNOSTI - pokud máte ve smlouvě uvedenu povinnost k čerpání doložit Potvrzení o bezdlužnosti od FU, řešte FU korespondenčně a s předstihem.  FU toto Potvrzení zasílá v současné době pouze poštou nebo prostřednictvím datové schránky.


Wüstenrot stavební spořitelna a hypoteční banka
,,Pokud se dostane (klient nebo klientka) do složité životní a finanční situace a banku o tom sám/sama včas informuje, budeme situaci individuálně řešit a hledat pro klienty to nejlepší řešení. Například odklad splátek, rozložení splátek v delším čase apod. Podmínkou je to, že nás včas o Vaší situaci informujete a aktivně spolu s námi hledáte řešení. Pomoc klientům v tíživé finanční situaci je pro nás Wüstenrot standardem. Každého klienta a jeho situaci řešíme individuálně a vždy spolu s ním hledáme řešení (odklad splátek, rozložení splátek na delší dobu, poplatkové prázdniny apod.). 

Ideálně klient/poradce požádá o doklad splátek přes sprava.uveru@wuestenrot.czDo předmětu vždy uvádějte číslo úvěru! Uveďte důvody a kolegové ze správy úvěrů následně s klientem budou hledat akceptovatelné řešení."

Na závěr

Každá banka má individuální přístup ke klientům a rovněž i jiné podmínky. A to včetně zápisu do egistru dlužníku (BRKI a NRKI).


Situaci v bankách budu sledovat a informace aktualizovat. 

Jestliže byl pro vás tento článek užitečný, nasdílejte ho přátelům a známým.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení