Jak se vyvarovat chyb při pojištění domácnosti či nemovitosti? Nastavte svoje pojištění správně!
Víte, jaký je rozdíl mezi pojištěním domácnosti a nemovitosti?
Určitě to víte, ale pro jistotu:
Pojištění nemovitosti se vztahuje na pojištění bytu, domu nebo chaty (případně garáže, sklepa a kůlny) a jejich stavebních součástí. Tedy třeba na okapy, oplocení, dveře, okna nebo chodníky.
Pojištění domácnosti zahrnuje domácí zařízení, jako je třeba elektronika nebo nábytek, a osobní věci členů domácnosti. Tedy oblečení, obuv, sportovní potřeby, šperky nebo obrazy. Do domácnosti mohou patřit i stavební součásti jako třeba kuchyňská linka a vestavěné skříně.
Jednoduše řečeno - představte si, že pomyslně obrátíte byt či dům vzhůru nohama. Všechno, co vypadne, spadá pod pojištění domácnosti. Patří sem tedy i nábytek, svítidla, koberce, elektronika a podobně.
To, co je „pevně“ spojeno s vaším bytem nebo domem, to všechno spadá pod pojištění nemovitosti. Pojištění nemovitosti se tedy vztahuje také na radiátory, obklady nebo podlahové krytiny.
Častý omyl
Často si lidé myslí, že s pojištěním nemovitosti mají pojištěnou i domácnost. To může být pravda, ale taky nemusí. Devět lidí z deseti ve výzkumech uvádějí, že svoje obydlí nějakým způsobem pojištěné mají, ale neví jak. Proto si to raději ověřte.
Někteří lidé se zase domnívají, že to, jestli mají mít pojištěnou nemovitost, nebo domácnost, ovlivňuje typ nemovitosti. Tedy že pojištění nemovitosti se uzavírá pro dům a pojištění domácnosti jen u bytu. Tady platí, že obě pojištění je vhodné sjednat pro oba typy nemovitostí.
Podpojištění – co to je?
Další častou chybou je, že si lidé jednou uzavřou pojištění domácnosti nebo nemovitosti a pak už na smlouvu takzvaně nesáhnou. Bohužel v důsledku zvyšování cen nemovitostí může dojít při plnění škody k nemilému překvapení. Stará pojistka totiž často nepokryje celý rozsah škody. Této situaci se říká podpojištění.
Aktuálně hodně narostly ceny nejen stavebních materiálů a zboží, ale i prací a služeb. Lidé postižení závažnou havárií nebo katastrofou už si za stejnou částku, na kterou mají nastavenou pojistku, rozhodně nepořídí nebo neobnoví svoji nemovitost a často ani vybavení domácnosti.
U podpojištění je navíc třeba hledět i na sankce ze strany pojišťovny. Ta může při škodě ponížit plnění procentuálně o částku, která odpovídá stavu podpojištění vaší smlouvy.
U pojištění domácnosti je potřeba si uvědomit, že obvykle bývá vnitřní vybavení bytu či domu při havarijních situacích ohroženo mnohem víc než samotná nemovitost. Proto se vyplatí zamyslet se i nad tímto aspektem a smlouvu si projít důkladně celou.
Obecně se doporučuje zkontrolovat všechny pojistné smlouvy po dvou až třech letech. Samozřejmostí by měla být úprava smlouvy vždy po rekonstrukci, přístavbě nebo modernizaci nemovitosti či domácnosti. Tedy ve chvíli, kdy se hodnota vašeho majetku navýší.
Za normálních okolností běžné navyšování cen pomáhá řešit takzvaná indexace, tedy automatická aktualizace pojistných částek a pojistného podle inflace ze strany pojišťovny. Tato automatická indexace však v současné době není dostačující.
Existuje také přepojištění
To nastává ve chvíli, když si domácnost nebo nemovitost pojistíte na mnohem vyšší částku, než je její skutečná hodnota. Díky tomu platíte zbytečně více než je třeba, ale přitom pojišťovna vyplatí pouze skutečně vzniklou výši škody.
Příklad – když si nemovitost pojistíte na dvanáct milionů, dojde k totální škodě a její skutečná hodnota je kolem osmi milionů, dostanete od pojišťovny těch cca osm milionů.
Proto je potřeba si pojištění nastavit správně. Tedy tak, aby vám byla vyplacena škoda v takové výši, abyste si mohli opravit svoji nemovitost nebo znovu vybavit domácnost do původního stavu. Hodnotu majetku si pečlivě spočítejte.
A pokud chcete při pojištění ušetřit? Pojistné vám může pojišťovna ponížit vyšší spoluúčastí nebo někdy i dalšími smlouvami u stejné pojišťovny. Také je možné získat bonus za bezeškodní průběh, případně za online sjednání.